تغییر به نامِ تو!

اصلا فرهنگ خوب است که آدم باشد!

پنجشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۴، ۰۶:۳۱ ب.ظ

ماها آدمهای قرنِ جدید هستیم. شهرنشین و متمدن. آنقدر فرهنگمان بالاست که دیگر شاید به ندرت پیش بیاید در سطح شهر هنگامی که از جایی میگذریم، مشتی درهوا مشاهده کنیم که دارد از سوی یک قلدر به سوی صورت دیگریِ مشابه خودش میرود. کمتر صدای داد و بیداد  در صفها را می شنویم و کتک کاری مردمان را در جاهای عمومی شهرآنقدر که نمی بینیم گاهی دلمان تنگِ یک کتک کاری آنهم با صلاحهای خفن می شود. به نظر می رسد ماها آدمهای زندگی مسالمت آمیز هستیم با هم نوعانمان از در صلح وارد میشویم واصلا یکدیگر را تخریب نمی کنیم. در تصادفها هم دیده ام حتی، همدیگر را مانند فیلمهای ساخته شده از گذشته با پنجه بکس نمی کوبیم. به اطرافتان بیشتر نگاه کنید، می گویید نه؟! مثال میزنم برایتان.

زیر چشمی کاغذهای رنگی پنگی آویزان شده به ورودی مغازه ها را نظاره میکردم همانطور که وارد مغازهِ فروش وسایل کادوجاتِ مورد نظرمیشدم از فکرم گذشت که کاغذکادوهای مغازه قبلی را هیچکدام از اینها نداشتن و خیلی هم رنگ آمیزی تکی داشت. جعبه کادوای در سایز مورد نظر خریدم البته قبلش سلامم را فراموش نکردم:دی، از مغازه دار پرسیدم که از آن کاغذکادوهای خوشگل فلان مدل مغازه کناریش را دارد؟ بدون اینکه حتی بپرسد کدام طرح منظورم است، با نگاه عاقل اندر صفیه گفتند که خانوووم من هر بارکارهای جدید می آورم مثل مغازه کناری هم نیستم که به روز بودن کارهایم برایم فرقی نکند، آن کاغذ کادو خیلی هم قدیمی است و از مد افتاده، شما هم بهتر است برای آنکه هدیه تان بیشتر جلوه کند از اینها (اشاره به کاغذکادوهای خودش) استفاده کنید.

از مغازه خارج شدم البته قبلش هم بابت اینکه من را از اشتباه بیرون آوردند تشکر کردم (ولی من آدمِ حرف گوش بده ای نیستم). به مغازه کناری رفتم از ایشان هم آن کاغذ کادوهای تایوانی مورد نظرم را خریدم. مغازه دار به دستم نگاه کرد با هوش فراوان تشخیص داد داخل آن پلاستیک جعبه است، جویا شد تا آن مدل جعبه را ببیند نشانش دادم، قیمتش را هم پرسید؟! اینبار ایشان شروع کردند. برای این (اشاره به جعبه) فلان قدر پول دادی؟؟؟ ببین مردم چه پولهایی میگیرند. آخر این که چیزی نیست کاری ندارد درست کردنش. جعبه های من را ببین فلانند و اصلا جعبه که دیگر قدیمی شده است.. (خواستم همینجا بگویم الکی مثلا تو بابت این کاغذ کادو پول مناسبی از من میگیری؟) ولی سکوت کردم.

یا مثلا اگر یادتان باشد همسایه ام را که وقتی من بی نزاکتی کرده بودم و در ساعتِ مجاز تمرین ساز میکردم ولی ایشان کمی آزرده خاطر گشته بودند چگونه با شی ای که از پنجره روانه خانه ام شد مرا متوجه نادرستی کارم کردند. ولی هرگز نیامدند جلوی در و قیل و قال راه بی اندازند. من که بسیار سپاسگذارشان هستم. چرا که اگر هم می آمدند من یک وقتی رگِ قدیمیِ بی فرهنگی ام گل می کرد و خر بیارو باقالی بار کن.

بله، ماها این مدلی هستیم. همدیگر را زیر مشت و لگدمان تخریب نمی کنیم، هرگز! ماها انسانهای به قول خودمان تحصیل کرده امروزی که خیلی چیزها از ما بعید است هستیم. از حیوانات حمایت می کنیم و در ظرفهای غذای همراهمان تیکه ای هم گوشتِ جدا مختصِ گربه های اطراف داریم.

  • دخترک

نظرات  (۲۶)

  • زهرای سعید
  • میام میخونمت :)
    فعلا :*
    پاسخ:
    :*
    همه سرشون به کار خودشون، آروم، بدون قضاوت، با آستانه ی تحمل بالا فقط گاهی لازم می دونن نکاتی رو به بقیه متذکر بشن!
    پاسخ:
    فقط گاهـــــــــــی..
    خیلی با فرهنگ هستیم این قدر که من عطای وسایل نقلیه ی عمومی را به لقایش بخشیدم  این قدر که سخنان عجیب میشنیدم  :/

    +مغازه هایی که کنار هم هستن معمولا این تیپی هستن دیگه یاز تو باحال بودی که بهش گفتی ... :)
     
    پاسخ:
    :))))
    کجایی تو؟؟؟ وبت رو هم که حذف کردی خبر بده از خودت !!
  • زهرای سعید
  • چقد این بلاگ دات ای ار بَده ... !! اه ...
     نمیتونم اصلا لینکت کنم :((

    پاسخ:
    این بده یا اونکه لینک نمیکنه؟!:دی
  • زهرای سعید
  • از فرهنگ نگو که دلم خونِ
    دیشب رفته بودم سینما .سینما که چه عرض کنم مهد کودک ...
    شلوووووووغ پر از بچه که دائم درحال بدو بدو بودن و رفت و آمد و مادرایی که از اونا بدتر به جای ساکت کردن بچه هاشون با موبایلاشون ور میرفتن و بلند بلند حرف میزدن و سروصدا میکردن :(((
     فوق العاده باعث تاسف بود :/
    پاسخ:
    ای وااااااااااااای زهرا جون من چون هنوز بلد نیستم با بیان کار کنم این کامنت این وسط مسطا گم شده بود
    شرمنده
    عجب.. واسه چی اومده بودن سینما وقتی سرشون گرمه موبایل بود؟!!
    این رقابت بین کاسب ها همیشه برام جالب بوده.. 
    پاسخ:
    :)
    آقا همه اینا به کنار بگو بینم:

    کادو واس کی خریدی؟(نیشخند)
    پاسخ:
    واسه دوستم
    جنسیتشم باید مشخص کنم لابد؟:دی
    سلام:)
    خیلی ممنون ب خاطر مهربونیت:)
    وخیلی ممنون ک اومدی....
    یاعلی 
    پاسخ:
    خواهش میکنم:)
    در مورد پستت کاملا باهات موافقم
    چه فروشنده های پررو و خودخواهی هم بودن اینا
    پاسخ:
    شدیدن

    هی روزگار....

    امان از دست ما آدم های متمدن وبافرهنگ!

    پاسخ:
    :دی امان..
    چقدر خوب و درد آور بود! خیلی خوب بود... خیلی
    پاسخ:
    ممنونم یاسی..
  • حُــســنــا :)
  • سَـــلام گل بـــانو...آپَـــــــــــم...منتظر حضور گرمت^.^
  • مهراد فروتن
  • سلام دخترک 
    به بیان خوش آمدی 
    این متن فوق العاده بود 
    ممنون 
    پاسخ:
    سلام دوست قدیمی
    ممنونم
    عااااااااااااااااالی((((:
    پاسخ:
    :-)
    سلام :D
    پاسخ:
    سلام:)
    چطوری دخترک پریشان حال؟!!! :)
    آدرس و پسورد یاهو مسنجرم گم کردم!!! نتونستم بیام اونجا!!! اگه داشتی بهم بده!!!
    وبلاگ جدیدت هم مبارک
    پاسخ:
    پریشااااااااااااان حااااااااااال؟؟؟؟
    من؟؟؟؟؟؟؟
    ممنون
    منم وقتی برات کامنت کرده بودم دیگه تو ذهنم نگه نداشتم خود آیدی یادت هست؟
  • دختر همساده
  • سلام گلم.
    من اومدم یک عدد سر بزنم ببینم چطوریاست وبت؟
    خوبه که برگشتی به نوشتن.
    آفرین :)
    پاسخ:
    سرت نشکنه دختر همساده جان
    خوش اومدی
    نمیای؟ نمی نویسی؟؟؟؟؟؟
    پاسخ:
    اومدم نوشتم
  • هوراا خانم
  • دخترک :-)

    ممنونم که همیشه حالمو میپرسی :-)
    پاسخ:
    :) خواهش میکنم!

    سلام دخترک خیلی خوشحال که بعد این همه مدت بالاخره برگشتی! راستی کجا بود چرا انقدر اومدی. مشغول درس بودی عایا؟! بهر حال موفق باشی و به من هم سر بزن مثِ قدیم دخترک خوشگل!

    کلا مردم کشور ما دچار بی اعصابی هستند خیلی به آنها خرده مگیر و خود را با آنان وفق بده!!1

    پاسخ:
    ممنونم عزیزم
    بله دیگه تقریبا تموم شدو راحت شدم هم خودم هم بقیه:دی
    چشــــم!!
  • بادبادک قرمز
  • اوخ این اتفاقا هر روز واسه ادم میفته و حسابی اعصابمون رو به میریزه. مثلا من هر روز مجبورم با راننده تاکسیا بحث کنم:(
    راستی وب جدید مبارک دخترک جدید:)
    این سبک نوشتنتو بیشتر دوس دارم:)
    پاسخ:
    ممنونم عزیزم
    اون سبک چطور؟!!! ^-^
  • انسی بانو
  • فرهنگ خیلی خوبه به شرط اینکه درکت کنن...
    چاق باشی و لباسی برای عروسی نداشته باشی...
    جون بکنی و لاغر کنی تا به سایز لباس مورد علاقت که کمتر کسی دیده برسی اونوقت ببینی زیادی لاغر شدی و بعد همه اینها ببینی دخترت لباس نداره و حساب بانکیت خالیه و ....
    پشت به پشت هم بدبیاری و ...
    آخه اول دی هم وقت عروسی شد؟؟؟
    آخه دوقوزآباد هم جا برای سالن عروسی شد؟؟؟
    پس این فرهنگ کجاست؟؟؟ که یکی بیاد و ما رو درک کنه؟؟؟
    پاسخ:
    درکم چیزِ خوبیه راست میگی:دی
    چههههههههههههه خبره
    عروسی که خوبه دوست دارم
    مرسی که سر زدید
  • بادبادک قرمز
  • اون سبک جالب بود ولی این صمیمی تره:)
    نه عزیزم چیزی نشده
    پاسخ:
    خدا رو شکر.
  • دختر همساده
  • * سفیه
    پاسخ:
    :دی
    ادرس جدیدم
    پاسخ:
    ممنونم حتما میام
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">